Parafia p.w. Św. Wojciecha Biskupa Męczennika w Barlinku

18 października 2024

Śladami świętego Ottona

Pielgrzymka śladami świętego Ottona Apostoła Pomorza

W dniach 11-13.10.24 odbyła się pielgrzymka śladami świętego Ottona Apostoła Pomorza w 900-lecie jego pierwszej wyprawy misyjnej na ziemie po wschodniej stronie Odry. W wyjeździe uczestniczyli parafianie z Barlinka, Myśliborza i Szczecina.

Pierwszego dnia podróży zwiedziliśmy Norymbergę. Były to najciekawsze miejsca tego miasta zaprezentowane przez polską przewodniczkę, panią Małgorzatę. Wśród nich znalazło się wzgórze zamkowe, na którym znajduje się m.in. kościół św. Sebalda, patrona Norymbergi. Jego surowe, romańskie wnętrze skrywa wiele wspaniałości z najważniejszym, odlanym z brązu, pomnikiem nagrobnym św. Sebalda. Na jednej ze ścian mieliśmy okazję podziwiać wykutą w piaskowcu płaskorzeźbę autorstwa Wita Stwosza. Jest to jego pierwsze dzieło wykonane w Norymberdze, po przyjeździe z Krakowa w 1496 roku. Składa się ono z trzech części ze scenami pasyjnymi: ostatniej wieczerzy, modlitwy w ogrójcu i pojmania, a dopełniają je wizerunki fundatora Pawła Volckamera i jego dwóch żon. Jest to jednocześnie epitafium tej rodziny. W kościele mogliśmy podziwiać również inne dzieła Wita Stwosza: drewniany krucyfiks z Chrystusem z 1520 roku z figurami Maryi i Jana Ewangelisty oraz figurę św. Andrzeja. W mieście uwagę zwraca gotycki dom Albrechta Dürera, w którym artysta mieszkał i pracował, a teraz mieści się w nim muzeum jemu poświęcone. Ze wzgórza rozpościerają się widoki na pozostałą część tego dużego miasta. Spacerując po starym mieście krętymi i urokliwymi uliczkami, każdy z pielgrzymów odkrył dla siebie coś interesującego.

Po zwiedzaniu Norymbergi pojechaliśmy do młodzieżowego domu rekolekcyjnego Burg Feuerstein, po którym oprowadził nas duszpasterz tego miejsca diakon Burkhardt Farrenkopf. Opowiedział o realizowanych przez młodzież działaniach. Szczególnych emocji dostarczył nam pobyt w dwupoziomowej kaplicy z nietypowym miejscem złożenia Najświętszego Sakramentu - w grocie. Ośrodek ten w czasie II wojny był wykorzystywany do badań militarnych nad rozchodzeniem się fal radiowych. Dzień zakończył się przyjazdem na nocleg do opactwa sióstr benedyktynek w Kirchschletten.

Rankiem następnego dnia udaliśmy się, by zwiedzać rozległy zespół pałacowy Weißenstein położony w miejscowości Pommersfelden. Jest to pałac w stylu frankońskiego baroku. Został zbudowany w latach 1711-1718 dla księcia biskupa Bambergu Lothara Franza von Schönborna. Po przyjeździe mogliśmy podziwiać pałac spowity poranną mgłą, co już zrobiło ogromne wrażenie. Jednak po wejściu do środka dosłownie zaparło nam dech w piersiach. Znaleźliśmy się w monumentalnej klatce schodowej i grocie wypełnionej muszlami, koralami i postaciami stworów morskich pokrytych masą perłową. To niesamowite wnętrze zawiera wiele cennych i pięknych elementów morskich. Jest to jedyna taka sala pałacowa w Europie. Podziwialiśmy pięknie zachowane komnaty z autentycznym wyposażeniem – posadzką, meblami, malowidłami, tapiceriami na ścianach oraz sale wypełnione dziełami sztuki francuskich, włoskich, niemieckich i holenderskich malarzy, wśród których były obrazy van Dycka, Bruegla, Rubensa, Tycjana, Dürera i Rembrandta.

Po pełnym wrażeń poranku pojechaliśmy do Bambergu i udaliśmy się na zwiedzanie górnego miasta, czyli wzgórza katedralnego i wzgórza św. Michała. Tu szczególną uwagę swoją surowością wzbudziła romańska katedra. Jej wnętrza kryją grób świętej pary cesarskiej Henryka II i Kunegundy oraz grób papieża Clemensa II (jest to jedyne na północ od Alp miejsc spoczynku papieża). Pomimo wielu zwiedzających, każdy z nas mógł tu odnaleźć ciche miejsce, by zanurzyć się w rozmyślaniach i modlitwie.

Kościół św. Michała z grobem św. Ottona jest zamknięty. Trwają tu od wielu lat prace renowacyjne ratujące kościół. Przebywanie w jego otoczeniu i świadomość, że byliśmy najbliżej miejsca spoczynku św. Ottona dało nam ogromną satysfakcję. Część zbocza, na którym usytuowany jest kościół zajmują ogrody ozdobne, sady i winnice. Ze wzgórza podziwialiśmy widoki na miasto.

Podczas zwiedzania miasta nasze zainteresowanie wzbudził stary ratusz usytuowany na małej wysepce. Ma on ciekawą fasadę z trójwymiarowymi freskami. Malarstwo przechodzi tu w rzeźbę - namalowany cherubin ma wystającą ze ściany nogę. Następnie odwiedziliśmy najstarszą część Wydziału Teologicznego bamberskiego uniwersytetu. Stare miasto, po którym spacerowaliśmy, nie było zniszczone podczas II wojny i od 1993 roku znajduje się na liście światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO. Pełni wrażeń wróciliśmy do opactwa w Kirchschletten. Na zakończenie dnia uczestniczyliśmy w Mszy Świętej w kościele klasztornym oraz wysłuchaliśmy codziennych modlitw brewiarzowych odmawianych przez siostry.

W niedzielę udaliśmy się do sanktuarium Czternastu Świętych Wspomożycieli – Vierzehnheiligen. Jest to miejsce objawień Dzieciątka Jezus w otoczeniu czternastu świętych w 1445 roku. Kościół jest rokokowy z niezwykle strojnym, świetlistym, wręcz porcelanowym wnętrzem. Wybudowany został w latach 1743-1772 pod kierunkiem architekta Balthasara Neumana. Obecnie posługują tu franciszkanie, a miejsce to jest najważniejszym sanktuarium tej części Niemiec. Grupa nasza uczestniczyła w uroczystej Mszy Świętej podczas której zostaliśmy serdecznie powitani.

Kolejnym i ostatnim miejscem naszego pielgrzymowania był Kloster Banz, dawne opactwo benedyktynów, położone na wysokim wzgórzu, z którego rozciągają się rozległe widoki. Krajobraz wokół znany jest jako „Boży ogród w górnym biegu rzeki Men”. Pobenedyktyński kościół świętego Piotra i świętego Dionizego z pięknym wnętrzem jest jednym z najważniejszych kościołów frankońskiego baroku.

Pielgrzymka, oprócz chwil skupienia i modlitwy, przyniosła wszystkim dużo wrażeń i wiedzy historycznej na temat powstawania Kościoła Katolickiego i kształtowania się chrześcijaństwa w dawnych wiekach. Serdecznie dziękujemy wszystkim pielgrzymom za udział.